Zoho integraties en koppelingen
Er zijn heel veel integraties en koppelingen met Zoho CRM. Meestal gratis, soms betaald. In deze blog willen we een kort overzicht geven van de belangrijkste integraties met externe software. We willen benadrukken dat Zoho zelf, met de applicaties naast het CRM, heel veel IT software kunnen vervangen. Dit is meestal goedkoper, en de integraties is directer. Op de marktplaats van Zoho kunt u heel veel standaard koppelingen vinden: https://marketplace.zoho.com/
Overzicht belangrijkste integraties:
- Google apps (Gmail, Agenda, Drive, Gsuite, etc.)
- Google Adwords (in detail)
- Microsoft Office (Outlook, Word, Excel)
- Microsoft Office 365
- Boekhouding: o.a. Exact Online
- Dropbox
- VoIP: o.a. AirCall, Voys, etc.
- Social Media
- En heel veel meer!
Maatwerk koppeling
Zoho heeft een goed beschreven API. Dit is een ‘programeertaal’ waarmee software met elkaar kan communiceren en dus integreren. Deze API kennen wij goed, en zodoende kunnen we ook zelf koppelingen maken. De vraag is natuurlijk of de tweede partij ook een cloud-oplossing is met API beschikbaar. Als dit zo is, kunnen we aan de slag! Besef wel dat dit maatwerk is, en dat het zodoende prijzige trajecten kunnen zijn.
Zoho applicaties
Naast veel integraties biedt Zoho veel meer dan alleen CRM. Op deze pagina is een samenvatting van de belangrijkste applicaties gegeven: www.crmstrategen.nl/zoho/. Deze Zoho applicaties zijn vaak goedkoper dan de bekendere concurrent. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijking tussen MailChimp en Zoho Campaigns. Bovendien is de integratie dan beter.
Google Apps
Met Google is het heel makkelijk koppelen met Zoho. De twee zijn erg goed te integreren. Dit kan met Gsuite, maar ook als losse applicaties.
Microsoft Office
Met Microsoft heeft Zoho ook goede integraties. Met Office 365, maar ook met de losse software zoals Word, Excel en Outlook. Niet alleen communiceert het met elkaar, er zijn ook plug-ins beschikbaar. Hiermee kan je bijvoorbeeld snel een notitie of activiteit in Outlook toevoegen, die ook in het CRM bij de contactpersoon verschijnt. Agenda, e-mail, alles is goed gesynchroniseerd. Met Microsoft Excel hebben we zelf een koppeling geschreven, om zo te kunnen voldoen aan uitgebreide rapportage mogelijkheden. Dashboards op basis van de Zoho CRM data, tot op detail inzicht!
VoIP
Koppelen met telefonie software is goed mogelijk. Er zijn twee smaken:
- Een simpele integratie waarbij je een pop-up krijgt in het CRM als je gebeld wordt. Je bent daarmee in 1 klik bij de klantkaart, en kan makkelijk notities verwerken. Veel standaard VoIP providers bieden dit zoals Voys in Nederland.
- Een diepere integratie waarbij er in Zoho Call records worden aangemaakt. Je ziet gesprekstijd, inboud/outbound, eventuele opnames als bijlage, etc.. Aircall is software die deze mogelijkheid biedt.