Strategie en managementinformatie gaan samen!

Strategie en managementinformatie gaan samen!

Wat hebben strategie en managementinformatie met elkaar te maken? Hoe ondersteunt managementinformatie de strategie? In deze blog bespreken we twee mogelijkheden.

Strategie kan ontstaan op verschillende manieren. Strategie kan van te voren rationeel worden uitgestippeld en strategie kan zich ontwikkelen in kleine stapjes (Muddling Through, theorie van Lindblom). Zelf geloof ik in een middenweg, een stuk geplande en een stuk spontane strategie. Managementinformatie speelt in beiden een rol.

Competitieve strategie (geplande strategie)

Elk bedrijf heeft een eigen strategie, waarmee ze beter probeert te zijn dan de concurrent. Een competitieve strategie. In zo’n strategie gaat het om het ‘anders zijn’ dan de concurrent. Een bedrijf moet zich onderscheiden. Een voorbeeld hiervan is een bedrijf die gaat voor kwaliteit. Een ander bedrijf kan gaan voor het kostenleiderschap. Elk bedrijf heeft daarom specifieke prestaties die belangrijk zijn voor de strategie. Hieraan worden doelstellingen gekoppeld. Als kwaliteit voor u belangrijk is, zullen er doelstellingen zijn voor de kwaliteit van het product, zoals levensduur of klanttevredenheid. Deze doelstellingen moeten worden gemeten en gecontroleerd. Hier is goede managementinformatie van belang. Door aan de hand van de strategie, doelstellingen te creëren, kan u aan de hand daarvan de juiste meetindicatoren (KPI’s) ontwikkelen. Deze KPI’s worden bijgehouden door goede managementinformatie. Zo ziet u hoe de prestaties zijn van belangrijke kernzaken die uw strategie bekrachtigen en of u daadwerkelijk goed presteert!

Muddling Through (spontane strategie)

Managementinformatie ondersteunt ook een stuk van de spontane strategie. Het kan de geplande strategie aanpassen en verbeteren. Door de juiste managementinformatie kunt u namelijk vaak kleinere beslissingen nemen waardoor uw strategie of uw manier van werken wordt geperfectioneerd. Deze kleine stapjes kunnen uiteindelijk uw geplande strategie (positief) beïnvloeden.

Conclusie: Managementinformatie om te meten en te verbeteren

Door middel van managementinformatie kunt u uw belangrijkste prestaties meten, maar ook verbeteren. Op grond van feitelijke informatie kunnen goede beslissingen genomen worden. Zodoende ondersteunt managementinformatie het besluitvormingsproces, wat veel te maken heeft met strategie. CRMstrategen creëert managementinformatie, analyseert vraagstukken en kan strategisch advies geven. Strategie sessie plannen? Mist u nog een Management Dashboard?

Lees meer op: www.crmstrategen.nl/diensten/managementinformatie-business-intelligence