Online marketing tip voor websites

Online marketing tip voor websites

Online marketing
In dit tijdperk moet je de middelen voor marketing gebruiken die er zijn. Zo is er ook online marketing. Je hebt een aantal Social Media die daarin een rol kunnen spelen zoals Twitter, Facebook, et cetera. Maar al deze media verwijzen uiteindelijk vaak naar een website. Daarom is de website een belangrijk onderdeel in online marketing. Deze site moet potentiele klanten opleveren, die geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die je aanbiedt. Maar hoe kom je in contact met deze potentiele klanten?

Gegevens ‘ontfutselen’.
Als je website een commercieel doel (het kan ook puur informatief zijn) heeft, is dit het belangrijke doel: de (contact)gegevens van de bezoeker ontfutselen! Deze bezoeker is namelijk een potentiële klant. Nu, iedereen wil toch contact met een potentiële klant? Daarvoor zijn gegevens van deze bezoeker nodig. Voor het ontfutselen van deze gegevens zijn wat trucjes. De makkelijkste manier is het contactformulier. Als men deze op de site invult heb je de contactgegevens: eitje! Maar helaas, men vult deze formulieren niet zomaar in. Daarom is het belangrijk de bezoeker in ruil voor de contactgegevens wat aan te bieden, zodat hij inderdaad zijn gegevens achterlaat.

Een truc om mensen naar je contactformulier te leiden is een CTA. Dit staat voor Call-To-Action. Het is een knop die uitlokt tot klikken. Deze knop moet dus opvallen. Dit doet u bijvoorbeeld door de knop een contrasterende kleur te geven. Bovendien moet de knop inhoudelijk uitlokken tot klikken. Het moet wat te bieden hebben. Een voorbeeld hiervan vindt u op dit moment op onze site. Ziet u de oranje knop? Ook moet de knop wat bieden. Denkt u bijvoorbeeld aan een knop ‘gratis boek’. U kent de Nederlander. Iets wat gratis is, is altijd welkom. Op onze site bieden wij bijvoorbeeld een gratis gesprek aan. Zo kan een potentiele klant altijd eerst ons spreken, en kunnen wij kijken of wij iets voor diegene kunnen doen zonder dat dit de klant wat kost. Dit ondersteunt het principe van no cure no pay. Wat is het effect van een goede CTA? Juist, klik. En u heeft beet. Men klikt op de CTA.

Ik maak even een vergelijking met de sport vissen. Als je eenmaal beet hebt, moet je de vis niet meer laten ontsnappen. Zo is het ook belangrijk dat wanneer de potentiële klant op de CTA klikt, je deze klant ook binnenhaalt. Als je op een CTA klikt, moet je op een ‘landingspagina’ terecht komen. Daar wil je je bezoeker hebben. De inhoud van die pagina moet aantrekkelijk zijn en uitlokken tot het geven van contactgegevens (of natuurlijk het direct aanvragen van een offerte). Hier kan je bijvoorbeeld in ruil voor je gegevens een gratis boek downloaden, of het laat een aanbieding zien. Hoe waardevoller het cadeau, hoe eerder men gegevens afstaat.

Nog niet klaar!
Als de bezoeker dit eenmaal heeft gedaan, en de contactgegevens heeft verzonden komt hij op een ‘bedankpagina’. Ook deze pagina is belangrijk. Mensen vertrekken na het invullen van gegevens vaak van de website omdat ze denken dat ze klaar zijn. Verwijs mensen daarom op deze ‘bedankpagina’ terug naar de website, want u heeft nog veel meer interessante informatie. Bied ook uw Social Media aan. Wie weet krijgt u er een online volger bij!

Stratic-advice adviseert u graag op het gebied van online marketing. Past dit in uw strategie?