Korte groeiformule voor het MKB

Korte groeiformule voor het MKB

Bedrijfsgroei met strategie, marketing, CRM en Business Intelligence

Uw onderneming kan groeien door een goed verkoopproces te volgen. In deze blog wordt besproken welke stappen bij een goed verkoopproces horen, waardoor u omzet kan genereren. Dit wordt gedaan door het proces in vier onderdelen op te splitsen. Deze onderdelen zullen we bespreken: Strategie, Marketing, CRM en Business Intelligence (BI).   proces Korte groeiformule voor het MKB

Strategie

De eerste stap in de cyclus begint bij de ondernemer zelf. De ondernemer moet een goed product hebben en hierbij een strategie ontwikkelen. Hierbij moet men denken aan zaken zoals, wat wil ik bereiken? Hoe ga ik het doel bereiken? Welke producten ga ik aanbieden?

Marketing

De tweede stap is marketing. Wat doet u er bijvoorbeeld aan om de verkoop van uw producten en/of diensten te bevorderen? Uitstraling en design is heel belangrijk. De website is een belangrijke bron van leads, hier moeten goede landingspagina´s zijn. Bied brochures aan. Ga adverteren. Dit zorgt voor goede leads, en vanuit hier kan een business ontstaan.

Verkoop, CRM en processen

Het derde punt is gericht op het verkoopproces, de verkoop, en de (IT) structuur. Met de resultaten (Leads) die u verkrijgt vanuit de marketing moet de onderneming aan de slag. Hiervoor is een goede IT structuur nodig: het CRM-systeem. Een CRM-systeem helpt een onderneming bij het stroomlijnen van hun verkoopproces. Het verzamelt de klantgegevens, maar helpt ook met opvolgen van leads/offertes. Sterker nog, er kunnen zelfs offertes en facturen vanuit verzonden worden! Het succes van het CRM-systeem is sterk afhankelijk van een goede implementatie, vergis u niet!

De gegevens in het CRM-systeem bevatten waardevolle informatie. De vierde stap in het proces is het analyseren van deze data. Business Intelligence is hier het kernwoord: haal de ‘zakelijke inlichtingen’ uit uw data en analyseer deze. Creëer op grond van de data bruikbare en relevante managementinformatie. Op grond van deze informatie kunt u sturen. Met de verkregen informatie kunnen de voorgaande stappen van het verkoopproces geoptimaliseerd worden. Is uw strategie goed? Welke soort marketing werkt het beste, welke media? Welke conversies heeft de verkooppijplijn? Welke verkoper presteert het beste? En nog veel meer..

Succes formule

Als u de verkoop van een onderneming wilt verbeteren moet u nadenken over al deze zaken. De stappen in dit model staan niet los van elkaar. Ze hebben een versterkend effect op elkaar, ook wel synergie genoemd (een 1+1=3 effect). Het één gaat niet zonder het ander. Als u alle vier de punten goed in uw bedrijf verwerkt, geloven wij in het resultaat.

CRMstrategen denkt graag met u mee in dit hele groeiproces. Op het gebied van strategie, CRM en Business Intelligence (managementinformatie) bieden wij het MKB een goede en relatief goedkope oplossing. Maak een vrijblijvende afspraak om te ontdekken wat ze van uw business zeggen!