1. CRM selectie
Het kiezen én implementeren van een CRM-systeem zou moeten beginnen bij het gewenste (verkoop)proces.
Het succes van een CRM implementatie staat of valt namelijk met de juiste vertaling van bedrijfsprocessen in de IT oplossing.
Wat is er verder qua IT infrastructuur aanwezig? Hoe en waar is er overlap in het proces met het CRM?
2. Het proces als basis van het CRM
De juiste technologie en goede implementatie zijn twee succesfacturen voor CRM.
Het valt of staat met de juiste vertaling van processen in een IT-oplossing.
> Inzicht in de processen
> Wie, wat, wanneer?
> Blauwdruk voor CRM implementatie
> Grootste deel van het denkwerk!
Begin zodoende met een proces- en behoefte inventarisatie! Lees meer >>
3. Efficiëntie & Productiviteit
Met slimme ‘workflows’ kunnen veel processen geautomatiseerd worden. Het versturen van mailtjes, het aanmaken van taken en het updaten van velden.
Iedere gebruiker heeft een eigen takenlijst en alle processen zijn zo gestroomlijnd en inzichtelijk. Handige zoekfuncties, mail- en briefsjablonen, VoIP, agenda plus allerlei integraties zorgen voor maximale efficiëntie en productiviteit!
Toets het CRM pakket op de vraag:
Werk ik met het systeem, óf, werkt het CRM-systeem voor mij?
4. Rapportage en inzicht
Belangrijke toetssteen is ook de mogelijkheden op het gebied van rapportages en dashboards.
De data die in het CRM zit is heel waardevol!
Belangrijke KPI’s zoals aantal leads, klanten, offertes, orders en bijbehorende bedragen. Per week, per verkoper, op elk moment te zien?
Zit dit standaard in het CRM-pakket?
5. Prijzen vergelijken
Het goed vergelijken op basis van prijs is best lastig.
Vraag/bereken deze drie componenten:
- Abonnementsprijs software -> reken het totaalbedrag uit.
- (Verwachte) support kosten -> probeer een maandbedrag af te spreken. Definieer daarbij wat ‘support’ inhoud! Je bedrijf blijft namelijk veranderen, en dus je CRM ook. Grote valkuil!
- Implementatiekosten: zorg dat je duidelijk hebt welke modules, integraties en aanpassingen gedaan worden voor jou. Het is vaak erg ondoorzichtig!
Met deze 3 componenten heb je de ‘Total-Cost-of-Ownership’ heel aardig inzichtelijk! Twijfels? Laat ons gerust meekijken en -denken!
6. Zoho CRM
Zoho CRM is een wereldwijde speler (+30 miljoen users!) op het gebied van bedrijfsprocessen. Hun CRM-systeem is het slagschip, en daaromheen hebben ze veel zakelijke applicaties en mogelijke integraties gebouwd.
- Geweldige prijs/kwaliteit
- Eenvoudig te gebruiken (gebruiksvriendelijk)
- Veel automatisering mogelijk met workflows
- Snel te implementeren & te integreren
7. CRM systemen vergelijken: 8 CRM concurrenten naast elkaar
Vraag hier de whitepaper aan met de vergelijking van Zoho en 8 vergelijkbare concurrenten: Salesforce, Teamleader, SuperOffice, Insightly, Pipedrive, SugerCRM, Microsoft CRM, Perfectview.