CRM strategie: aantal x opbrengst x relatieduur

CRM strategie: aantal x opbrengst x relatieduur

Customer Relationship Management (CRM), vrij vertaald ‘klantrelatiebeheer’, is een strategie om meer opbrengsten te behalen. Wat is het idee hier achter? Het maximaliseren van het aantal klanten x Opbrengsten x Relatieduur. Kortweg, het maximaliseren van uw klantbestand waarde en potentie.

Klantbestand waarde en potentie

Een klant heeft een zogenaamde ‘Customer Lifetime Value (CLV)’. (lees daarover meer in deze blog.) Het maximaliseren van de CLV betekend dat je meer opbrengsten uit je klant haalt. Dit is een deel van CRM wat gedaan wordt door het onderhouden van goede klantrelaties, up-selling en cross-selling.

De waarde van uw klantbestand maximaliseren kunt u doen door nieuwe klanten aan te trekken. Het klantbestand breidt uit. U kunt ook de opbrengsten per klant verhogen, uw CLV. De CLV heeft ook betrekking op het verlengen van de klantrelatieduur. Des te langer een klant bij u blijft, des te hoger uw potentiele omzet.

Klantbestand

In het CRM kunt u al uw contactpersonen en klanten (bedrijven) importeren. Zorg dat u inzicht heeft in uw klantbestand. Geef statussen aan een contactpersonen, zodat u weet wat voor een soort contactpersoon het is. (Prospect? Lead? Klant? Welke fase van klant?)

Belangrijk is ook dat u overzicht heeft bij de contactpersoon. Welke communicatie heeft er plaats gevonden? Mailtjes, belletjes, notities die geregistreerd worden kunnen u hierbij helpen.

In Zoho CRM gebruikt u hiervoor de modules leads, contactpersonen en klanten. Dit is de basis database.

Opbrengsten

U wilt per lead en klant (meer) verkopen. Dit doet u met een goede CRM strategie. Hoe gaat u om met uw relaties, hoe benadert u bijvoorbeeld uw leads. Door de behoefte van uw klant inzichtelijk te hebben, kunt u wellicht helpen bij het oplossen van zijn problemen.

Relatieduur

Het is interessant te weten wanneer u voor het laatst contact heeft gehad met uw relatie. En natuurlijk ook wat deze communicatie in hield. Daarom is het belangrijk uw CRM op orde te hebben, met alle informatie aanwezig. Hierdoor kunt u klantvriendelijk zijn, en uw relaties behouden. Zorg dat u weet welke producten ze gebruiken, zodat u ook service kunt verlenen. Service is een van de grootste redenen waarom een klant weg gaat! Service kunt u registreren in (Zoho) CRM, bij de klant.

Zoho CRM en klantpotentieel

Met Zoho CRM kan je meer potentiele waarde realiseren vanuit je klantbestand. Het kan op allerlei manieren. Door automatische reminders in te stellen voor het onderhouden van klantrelaties. Belangrijker nog: verhoog de conversie van leads naar klanten met een goede opvolging. Dit is een onderdeel waar wij veel op focussen. Hier valt veel winst te behalen!

Haal meer klanten binnen, verhoog de opbrengsten per klant, verleng de relatieduur. Hoe gaat u dat doen? Wat is uw CRM strategie?

Neem gerust contact op: albertjan@crmstrategen.nl of bel 06-11502400

Meer lezen over Zoho CRM? Klik hier.